Тема: Как включается AWD
Подскажите пожалуйста, машину купил только неделю назад, ранее не ездил на полно приводных. Как у нас включается полный привод. или наоборот отключается. Та кнопка, что около коробки (LOCK) — это включатель или выключатель?
236 154
Спортанец ( 263 ) Регистрация 02.12.2016 Город город на Исети Comfort 6АТ 2.0 MPI 4WD Сообщений 1,937
256 183
Сообщение от Dean
Подскажите пожалуйста, машину купил только неделю назад, ранее не ездил на полно приводных. Как у нас включается полный привод. или наоборот отключается. Та кнопка, что около коробки (LOCK) — это включатель или выключатель?
вас поблагодарили
Бабушка в тапочках ( 1580 ) Регистрация 27.10.2016 Город РФ MSK Prestige АТ 4.4 MPI 4WD Сообщений 8,775
1,616 1,849
2,104 2,876
Сообщение от Hercule_Poirot
.
Вы бы хоть инструкцию прочитали, там тоже все черным по-белому написано!
Если коротко, то режима работы полного привода у нас два: AWD-Auto и AWD-Lock.
AWD-Auto — режим по умолчанию (когда ничего не нажато). Полный привод включается автоматически, когда система посчитает нужным, при ЛЮБОЙ скорости. При разгоне, например, или при пробуксовке и др. За включение полного привода у нас отвечает муфта, которая может блокироваться полностью или частично от 0 до 100%. При этом не требуется ждать пробуксовки, команду на подключение система получает от кучи датчиков, в т.ч. степени нажатия на педаль, и др.
AWD-Lock — режим, когда нажата кнопка полного привода. В этом режиме муфта принудительно заблокирована и режим этот работает только до 40км/ч, при скорости 40 и выше система переходит в режим AWD-Auto. Если скорость снова уменьшится до 40км/ч и менее — муфта вновь принудительно заблокируется.
Зачем это сделано? Затем, что двигаться с заблокированной муфтой небезопасно, трансмиссия и сама муфта при этом испытывают повышенные нагрузки (особенно на твердом покрытии) + автомобиль становится менее управляем (появляется ярко выраженная недостаточная поворачиваемость, автомобиль сопротивляется повороту руля и пытается ехать прямо). На большой скорости это может привезти к потере управляемости и дтп, если, не дай бог, забыть выключить кнопку при выезде на асфальт.
.
По факту выяснено, что нажатие кнопки не тупо блокирует муфту на 100%, а лишь усиливает чувствительность электроники, которая более активно на блокировку срабатывает.
kia (English, Русский)
Sportage I (Edit)
Part-time all wheel drive. WARN vacuum-operated front wheel hubs, similar to Ford Explorer and Ranger. Rear corporate solid axle with a clutch-type limited slip differential.
You have better pictures or videos of Kia Sportage I that you can contribute? Please send them to !
Sportage II (2005 — 2010) (Edit)
In AUTO mode vehicle operates similar to the conventional 2WD vehicles under normal operating conditions. However, if the system determines that there is a need for the 4WD mode, the engine’s driving power is distributed to all four wheels automatically without driver intervention.
When «4WD LOCK» button causes «central differential lock» and should not be used on normal roads.
This mode automatically begins to deactivate at speed above 30 km/h (19 mph) and is shifted to 4WD AUTO mode at speed above 40 km/h (25 mph). If the vehicle decelerates to speeds below 30 km/h (19 mph), however, the transfer mode is shifted into 4WD LOCK mode again.
You have better pictures or videos of Kia Sportage Ii (2005 — 2010) that you can contribute? Please send them to !
Sportage III (2010 — 2015) (Edit)
Do you think this information about Kia Sportage Iii (2010 — 2015) is incomplete? Please send us what you know to or leave a comment below.
Sportage IV (2014 -. ) (Edit)
«Dynamax» AWD system by «Magna International Inc.»
Do you own Kia Sportage Iv (2014 -. )? Can you please make a photo of the car’s 4×4 transmission, switches, dashboard lights, etc. and send it to ?
Sorento 2002-. (Edit)
button-operated Part-time all wheel drive. Optional Torque on Demand automatic all wheel drive system. Limited-slip rear differential on LX model (needs verification).
NOTE: 2002-2008 depending on trim level: Sorento XS or XE packages have different 4wd systems:
— 2002/03 trim levels: Base LX, EX, EX(lux package) —
— 2004-2008 trim levels: Base XE, XS, XT —
XS (04/08)- Only come with a switchable (Auto AWD /4lo) ‘Torque on Demand’ automatic all wheel drive system; Allowing the driver to select between: Auto AWD — usually rear wheel drive it automatically directs power to the front wheels for improved traction, and 4WD-Lo for low-range gear transmission, (This TOC awd was also an optional extra with the 02/03 EX ‘luxury package’)
XE (04/08)- Came with (2WD/4WD-Hi/4WD-LO) switch. A Part-time all wheel drive * *. Allowing the driver to select between: 2WD (Rear wheel drive), 4WD-HI for hi-range gear transmission, and 4WD-Lo for low-range gear transmission,
* * It should also be noted that Kias ‘Part-time’ AWD system ‘4WD-Hi/4WD-LO’ lacked a Central differential, (or its equivalent mechanism) and should not be used on normal road conditions)
Do you own Kia Sorento 2002-. Can you please make a photo of the car’s 4×4 transmission, switches, dashboard lights, etc. and send it to ?
Sorento 2009-Present (Edit)
— 2009-present trim levels: Base LX, EX and SX. —
Optional for the LX and EX (on V6 engine choices), and standard for the SX and SXL trims. Is a ‘Torque On Demand’ all-wheel-drive system with Torque Vectoring Cornering Control technology. The system drives the front wheels under normal conditions, and automatically directs power to the rear wheels for improved traction in slippery conditions or when tackling corners.
Do you think this information about Kia Sorento 2009-Present is incomplete? Please send us what you know to or leave a comment below.
This is a Wiki, so feel free to correct any factual or grammatical error. Test here before posting.