Hyundai i10 vs Kia Picanto: 2022 twin test review
These city cars are at home in town or on the motorway, but which is best?
Kia and Hyundai have wowed us in recent times with show-stopping EVs and clever tech designs in traditional segments. They’re worthy distractions, but they shouldn’t take away from the fact that the brands’ cheaper, more pragmatic models are among the most underrated cars in their respective line-ups.
EVs offer zero tailpipe emissions, but there’s still very much a place for compact, efficient city cars, too. Both the Hyundai i10 and Kia Picanto deliver a very grown-up experience with a small footprint.
Many of the similarly sized offerings from Kia and Hyundai derive their mechanicals from the same place; after all, it makes sense to make the most of economies of scale and share parts within the group where possible. And nowhere is that more important than in a segment which constantly faces a squeeze, because profits are hard to achieve with lower asking prices.
Kia’s Picanto was the first of this pair to launch in their current incarnations. Sales began in 2017, with the funky-looking competitor taking on the Volkswagen up! and Toyota Aygo. A subtle facelift in 2020 saw tweaks to the lights, grille and bumpers, while inside the infotainment screen increased in size from seven to eight inches.
The first thing that strikes you about our Picanto is just how much standard equipment you get. As standard, this top-spec GT Line S model has climate control, a touchscreen infotainment system, heated front seats and steering wheel, plus leather upholstery. Not too long ago an equipment list like that would be associated with a luxury saloon.
Then there’s the safety tech, which reads like that of a modern executive car. Forward collision avoidance assist, blind-spot collision avoidance assist, lane-keeping assist, and a driver-attention warning system all feature. There’s even lane-following assist, which can assume control of the vehicle’s steering, braking and throttle on the motorway.
These features are also offered on the Hyundai, a car that appears slightly more mature than the Kia. Its dash looks a little more modern, and its five-door body is spacious inside. There’s little to split the two for storage; the i10’s boot capacity is 252 litres to the Picanto’s 255 litres.
The pair continue to impress once you get behind the wheel. Both models have the joyful character that make city cars great. They’re tiny, agile and joyfully easy to whip into tight parking spaces or through small gaps.
Yet it’s the level of maturity that really stands out here. Both the Hyundai and Kia are fairly refined at a cruise, and neither would leave you even thinking twice about covering some long motorway miles. However, the i10 has the edge on the open road, offering just a little more ride comfort and a touch more refinement than the Picanto.
Despite the cars’ mechanical similarities, it’s the engines which provide the key difference, though. The Kia is offered with 1.0-litre three-cylinder units only, both with a turbo for a lively 99bhp output, or without for 66bhp.
The i10 comes with both of those motors, but also a 83bhp 1.2-litre four cylinder. Of those options, it’s the one we’d have, because it’s more refined and a little more easy to drive smoothly than the more powerful turbocharged triple. The 1.2-litre unit does have less torque than the turbo engine, though, so if you will be regularly making use of those back seats with extra passengers, then the turbocharged model will still be worth a look.
Hyundai i10 или Kia Picanto – какой автомобиль лучше вам подойдет?
В этой статье сравним два автомобиля Hyundai i10 или Kia Picanto, дадим на них обзоры, и вы сможете выбрать тот, который вам больше придется по душе… А о том, как выбрать автомобиль с пробегом, можно узнать в статье по ссылке.
Hyundai i10
Hyundai i10 — один из наших любимых городских автомобилей, но, поскольку он был выпущен в 2020 году, он еще не совсем попадает в категорию бюджетных автомобилей. Но i10 предыдущего поколения был почти таким же хорошим и имел очень разумную цену.
Чтобы извлечь выгоду из самых дешевых расходов на страховку, вам нужно будет искать модель с 1,0-литровым двигателем, но с несколькими уровнями отделки салона на выбор, ваш i10 все равно может быть хорошо оборудован. Это вместительный городской автомобиль с практичным пятидверным кузовом хэтчбек, отделанный внутри качественными и хорошо скрепленными материалами.
Приятно также водить авто с остроумным рулевым управлением, которое доставляет удовольствие на проселочных дорогах, и хотя 1,0-литровый двигатель может немного напрягаться на скоростях автострады, он по-прежнему чувствует себя изысканным при движении на большие расстояния. Как универсал, он дешевый в страховании и эксплуатации.
Kia Picanto
Если вы ищете автомобиль, который дешево застраховать, и при этом он предлагает низкие эксплуатационные расходы в других местах, тогда трудно не заметить Kia Picanto, особенно модель, которая была произведена в период с 2011 по 2016 год.
Чтобы получить выгоду от низкой страховки, вам нужно выбрать одну из низкомощных 1,0-литровых моделей мощностью 65 л.с., но этого более чем достаточно, особенно если вы будете большую часть своей езды осуществлять по городу.
Вы получите не только дешевую страховку, но и приличную экономию. 50 миль на галлон — это более чем достижимо, и если ваш бюджет вырастет, вы можете получить автомобиль, на который по-прежнему распространяется лучшая в своем классе семилетняя гарантия.
Конечно, Picanto не самый вместительный автомобиль в классе, и вы можете обнаружить, что 1,0-литровый двигатель становится немного шумным на более высоких скоростях. Но как универсальный пакет он все же довольно неплохой.